Wat kan ik bij welke groepsles verwachten?

Hier vind je een korte uitleg over een aantal groepslessen bij Smart Fit. De live groepslessen kosten slechts 1 euro per deelnemer per keer.

Bootcamp

Een fitness bootcamp is een groepstraining, die klassieke gymnastische oefeningen combineert met intervaltraining en krachttraining. Daarbij is het de bedoeling dat deelnemers meer tot het uiterste gaan, dan ze gedaan zouden hebben bij zelfstandige training. Bootcamp is dan ook niet geschikt voor zwakke types, maar de voorstanders zijn enthousiast over de fitness voordelen en de totale beleving ervan.
Hierbij moet je denken aan oefeningen als korte sprintjes trekken, vele malen opdrukken en optrekken aan stangen en verschillende vormen van intervaltraining en plyometrische training (trainingsmethode om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht te genereren).

Buikspierkwartier

Bij het buikspierkwartier gaan we 15 minuten de buikspieren trainen onder begeleiding van een instructeur. De voordelen van het trainen van de buikspieren zijn:

  • Je maakt je buikspieren groter in volume waardoor ze beter zichtbaar worden.
  • Onderrugklachten kunnen worden voorkomen dankzij sterkere buikspieren.
  • Sterke buikspieren zorgen voor een betere lichaamshouding.

Dus waarom niet gelijk inschrijven voor het buikspierkwartier?

Burn

Deze ultieme workout is voor de Body u Really Need. Een toegankelijke, effectieve en vooral motiverende groepsles waarbij je werkt aan alle facetten voor een fit, sterk en mooi lichaam. De workout waarmee je optimaal calorieën verbrandt en je hele lichaam in shape brengt! Cardio, spierverstevigende oefeningen én coretraining in één. De BRN® workout is een toegankelijke, effectieve en vooral motiverende groepsles, waarbij je gebruik maakt van de XCO BRN® set. Van beginnende sporter tot gevorderde atleet: BRN® is een geweldige workout voor iedereen die effectief en no-nonsense wil trainen!

Kick Fun

In een groep ben je een uur bezig om fitter te worden, met behulp van een kickbox paal. Door hier tegenaan te boksen en trappen, verbrand je vet, ontstress je en ontspan je! Wat wil je nog meer? Je traint je hele lijf en voelt spieren waarvan je dacht dat je ze niet had! Kickfun is goed voor je, maar het is vooral erg leuk! Het beoefenen van Kickboksen is onder andere goed voor je algehele conditie, spieropbouw, coördinatie, lenigheid en zelfvertrouwen.

Kinder Bootcamp

De kinder Bootcamp is vergelijkbaar aan het Kinderfit uur, ook hierbij staat plezier centraal.
In deze les trainen we het gehele lichaam op zowel conditie, kracht, coördinatie en snelheid. Bij deze les wordt er alleen nog meer de focus gelegd op het samenwerken in teamverband erg goed om ook de sociale contacten te verbeteren. 

Pilates

Pilates bestaat uit een aantal oefeningen die erop gericht zijn om het gehele lichaam te versterken, stretchen en balanceren. De oefeningen vinden meestal plaats op een mat en er wordt gewerkt vanuit het lichaamscentrum, ondersteund door een juist ademhalingspatroon. 
De oefeningen zijn gericht op de onderrug, buik, bekken en bilspieren, waardoor het powerhouse sterker wordt. 

Smart Balance

Smart Balance is een heerlijke Body & Mind les, met als doel een betere balans tussen lichaam en geest te krijgen. Bovendien werkt deze groepsles ontstressend en ontspannend.
Tijdens de Smart Balance les wordt o.a. gebruik gemaakt van oefeningen uit Pilates, Tai Chi en Yoga, aangevuld met oefeningen voor lenigheid, kracht, versteviging en evenwicht. Dit alles wordt uitgevoerd op bijpassende rustgevende muziek.

Smart Dance 

Dance is een coole manier van dansen. Ervaar het plezier van bewegen op muziek, terwijl jouw conditie verbetert en je calorieën verbrandt. Geen ervaring vereist, de danslessen zijn ontworpen voor alle fitnessniveaus, voor de onervaren en ervaren danser. De dancemoves zijn niet zo moeilijk, maar wel altijd stoer. 

Smart Core

'Core' betekent letterlijk kern. Dus wanneer we het over core training hebben, dan gaat het over oefeningen die onze romp (rug, buik en bekken) stabieler en sterker maken. Ook bijvoorbeeld yoga en pilates bevatten vormen van deze 'workout'. De term is niet nieuw, maar de technieken zijn inmiddels zo aangepast dat de resultaten nog hoger liggen.
Of je nu een fanatieke sporter bent of nog nooit van je leven een sportschool van binnen hebt gezien, iedereen heeft baat bij core oefeningen. Je maakt je lichaam sterker en gezonder waardoor je dagelijkse oefeningen en handelingen veel functioneler kunt uitvoeren zonder daarbij blessures op te lopen. Je zult zien dat het tillen van zware boodschappen of het slaan met een tennisracket je een stuk gemakkelijker af gaat. Daarnaast werk je aan een goede houding en balans en kunnen onderrugklachten verdwijnen. En niet onbelangrijk: je middel wordt nog eens een stuk strakker ook.

Smart Fit -Workout

De Smartfit-Workout bestaat uit een training voor het gehele lichaam, elke spiergroep wordt in deze 50 minuten behandeld. Ook zijn de lessen aangepast op ieder zijn niveau door middel van een groot aanbod aan verschillende variaties. De Smartfit-Workout bestaat uit verschillende onderdelen waaronder een circuit. In deze groepsles trainen we uithoudingsvermogen, kracht, spierversteviging, coördinatie, explosiviteit van de spieren. De les bestaat steeds uit een aantal minuten arbeid afgewisseld met rust waardoor je elke oefening tot het uiterste kunt gaan. 

Smart-Insanity

Smart-insanity is een training waarbij gebruik wordt gemaakt van het eigen lichaamsgewicht. Tijdens deze workout van 30 minuten wordt er het uiterste van je lichaam gevraagd op zowel kracht als op conditioneel gebied. Daag je zelf uit en become INSANE!

Smart Jumping

Smart Jumping is een dynamische aerobicstraining op een mini-trampoline, met een hoge trainingsintensiteit, zonder de spieren en de gewrichten teveel te belasten. Zo kun je vet verbranden en het is enorm leuk om te doen!

Smart-Kids

Deze les is ontwikkeld om kinderen aan te zetten tot bewegen en hen op een inspirerende manier kennis te laten maken met verschillende soorten spelletjes en gymlessen. In deze Smart-Kids lessen zullen we voornamelijk bezig zijn met leuke spelletjes. Maar het is wel de bedoeling dat de kids iets van deze lessen gaan leren. Bijvoorbeeld, hoe we met elkaar om moeten gaan, zowel 1 op 1, als in teamverband (leren samenwerken). Lees hier uitgebreide informatie.

Smart Kids Fitness

Hierbij leren de kinderen diverse aspecten te verbeteren: lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht, snelheid en coördinatie. Deze aspecten worden getraind door middel van sport- en spelvarianten, zowel individueel als in teamverband. De kinderen zullen dus serieus bezig zijn en tussendoor weer even lekker in spelvorm trainen, waardoor ze hun energie kwijt kunnen en vooral veel lol kunnen hebben! De perfecte combinatie voor het kind!

Smart Pump

Body pump is een vorm van aerobics waarbij je op muziek alle spieren onder handen neemt met behulp van gewichten en halters. De nadruk ligt op krachttraining, waarbij je vetten omzet in spieren. Je doet aan spierversterking en raakt je overtollige pondjes kwijt. Omdat bij body pump het verbranden van energie het belangrijkst is, wordt deze workout ook wel 'the fastest way to get in shape' genoemd. Iedereen kan op zijn of haar eigen niveau trainen.

Spinning

Dit is de workout waarbij je staand of zittend fietst op het ritme van krachtige muziek. Tijdens de workout wordt de weerstand van de fiets aangepast, afhankelijk van het tempo en de soort oefening. De resultaten zijn conditieverbetering, spierversterking en vetverbranding.

Thai Boks

Muay Thai spreek je uit als moei thei, muay betekent gevecht of vechter, thei betekent Thais: Thais gevecht) is ontstaan uit eeuwenoude oorlogskunsten van de Thaise soldaten en behoort nog steeds tot de sportcultuur van Thailand. Het Muay Thai boksen bestaat uit een gevecht waarin alle lichaamsdelen gebruikt kunnen worden. Voor de armen zijn dat de vuisten en ellebogen. Voor de benen worden de voeten, het scheenbeen en de knieën als "wapen" gebruikt. Het verschil met kickboksen is dat er bij het kickboksen geen knieën en ellebogen gebruikt mogen worden en bij Muay Thai boksen wel. Ook is de puntentelling bij wedstrijden anders bij de verschillende sporten en is het bij kickboksen verplicht een zeker aantal trappen te geven per ronde in de wedstrijd. Tegenwoordig wordt het traditionele kickboksen weinig meer beoefend en heeft het plaats gemaakt voor het Muay Thai . Als mensen het vandaag de dag over kickboksen hebben bedoelen ze veelal Muay Thai.

XCO

XCO is een afkorting voor 'eXtreme COre'. Een core-training wil zeggen: je natuurlijk korset, dus voornamelijk je buik- en rugspieren.  Je krijgt je door middel van de XCO-Trainer niet alleen een strakker lijf, maar je voelt je ook voldaan en energiek na een training vol power! Je traint hierbij met een zand-buis. Om een beweging te maken met zo’n zand-buis moet je spier sowieso al hard werken, maar omdat er zand in de buis zit krijgt je spier nog een klap (van het zand) die hij tegen moet houden. Daardoor werkt je spier 2 keer zo hard!

Yoga

Wil je lekker met je lijf bezig zijn, maar op een rustige manier? Kom dan meedoen met de Yoga-les. Dat is goed voor lichaam en geest en ook gewoon leuk om te doen. Fitheid is veel meer dan fysiek sterk zijn, ook je geest moet in conditie zijn. De oorsprong van Yoga ligt in het Verre Oosten waar veel mensen Yoga en Tai Chi beoefenen. Deze oude culturen streven naar een leven in balans. Hoe vind je de juiste verhouding tussen inspanning en ontspanning? Yoga biedt de oplossing.

Zumba

Zumba shape is een heerlijke dansles, met een combinatie van merengue, salsa en samba. Geen ingewikkelde pasjes, maar lekker dansen en tegelijk werken aan je conditie en het verbranden van calorieën. Halverwege gaan we over op het Shape gedeelte. Dat betekent spieren trainen door middel van oefeningen met o.a. gewichtjes. Zowel staand als liggend.